Daisypath Anniversary tickers

Friday 1 July 2011

Rio

Salam,

Lamanye tak update blog. Tade cerita best pon. Sementara tgh duduk sesaja kat rumah, tade buat apa.Hari ni time untuk cuci sangkar burung. Memang cuci seminggu sekali. Iaitu hari jumaat.

Saya ada bela seekor Burung Serindit atau nama lainnya Blue-crowned Hanging Parrot.
Burung Spesis ni adalah dilindungi dan dibawah akta 76/72 if tak silap. If bela banyak-2 kene ada lesen. Tapi saya bela seekor jer. Guna lesen memndu sudah. Hahaha...Opss, lesen memandu nak xpired dah 5hb ni..T___T




Burung ni adalah pemberian bapa angkat saya. Memang dia bela burung ni, banyak ekor juga. Tak tahu lah if dia ada lesen ke tak bela burung ni. Asalnya dia bela seekor dua juga. Lepas tu, burung yang dibelanya tu jenis burung pemikat. So banyak juga lah burung2 se-spesis nya dtg dekat  sangkar. So pakcik ni tangkap la. Kira burung serindit yang dia bagi kat saya ni, fresh punya. Memang  garang, paruh tajam, dia patuk tangan husband hari tu, berdarah sket.


Diet burung ni, buah-buah dan bijian.. Lupa lak pe nama bijian tu. Saya bagi dia mkn buah epal jer. Burung ni mmg suka kaler merah. Ni pakcik tu yg cakap. Saya tatau la dia suka kaler apa. Tapi saya suka kaler biru. Hahaha... Senang nak jaga dia ni, letak dlm sangkar tu, ada air, ada makanan. Dah cukup.. burung ni kalo tak minum air 3 hari. Dia akan mati. .Burung ni  kalo tidur, kaki ke atas bdn kebawah cam  kelawar.

Serindit saya ni nama nye RIO. Ni husband yg bg nama. Kalau ikut saya, nama lain saya nak bg. Nama jawa gitu. Hahaha... Memang Rio ni sangat takut dengan saya. Padahal saya ni tuan dia. Kurang asam punya burung, memilih ko yer. Huhhh.

Rio ni jenis pemikat. Memang banyak juga la spesis burung liar yang hinggap kat sangkar dia tu. Pastu mmg riuh dia ni. Tapi cuba bila saya try nak pergi kat dia. Dan-dan tu senyap. Ingat aku ni hantu ker? . Dia mcm tau-2 je saya menghendap dia.. Tapi dgn mak , husband n adik2 saya dia ok lak. Grrrrr....


Ala, sebenarnya tak heran sgt if RIO tu takut ngan saya.. before this pun saya ada bela binatang peliharaan juga cth nya kucing. Owhh ni adik2 saya yg bela. Kucing2 tu pon mmg takut ngan saya. Nak2 lagi bila saya merenung kat mata kucing tu. Pastu bela ikan. Dua kali tenung ikan pon mati. Huhuhu.. Paling best bela ikan puyu. Adik yg kecik tu hadiahkan seekor puyu masa saya pindah masuk rumah ni, Kecik je besar dua jari. Dua tahun bela. Asal saya lalu je dpn aquarium dia meloncat2 mcm ikan gila. Ingat dia excited nampak saya. rupanya dia takut. Husband lalu elok je tenang dlm tu. Bila bg mkn dia meloncat.2 Sebab takut nya pasal, dia x besar2 sampai dia mati. Tragis betul lah pengalama ku dgn hewa2 ni. Mintak2 RIO berumur panjang . Hihihihi




Rio ni burung jantan yang penakut dengan tuannya.
T___T

No comments:

Post a Comment