Daisypath Anniversary tickers

Thursday 24 March 2011

Homemade : Coffee Scrub

Salam,

Hi..

Hari ni nak share tentang Homemade Coffee Scrub. Saya dapat  resepi homemade coffee scrub ni dari  officemate saya. Auntie ni memang banyak petua kecantikan, & kesihatan. Memang best la dapat  duduk sebelah dia.

Saya dah amalkan Coffee Scrub ni dekat setahun lebih juga la. Seminggu 2 @ 3 kali, (ni pon mengikut kerajinan dan masa juga :P  )mesti buat  coffee scrub.Lepas scrub tu, skin memang lembut mcm kulit baby. Hihihi. dia juga dapat mencerahkan warna kulit, dan menanggalkan  kulit mati. Macam saya pulak, saya suka buat coffe srcub ni dengan campuran yogurt. Erm, kalau ada yogurt yang dah xpired dlm peti ice tu, jgn buang. Banyak kegunaannya.

Okey meh tengok gambar ni.. :P~





Lebih kurang mcm ni la coffee maker kat pantry tu.Coffee grind tu dtg dr mesin ni lah. :P~

Selalunya, dorang akan buang je coffee grind ni, yelah dah hampas kan. Bukan boleh guna lagi.
Saya selalu lah mintak, selain  buat  scrub, coffee grind ni boleh buat  baja tau. Hah tapi yang tu, saya tak pernah try lagi lah. :P. Tade apa nak ditanam bila stay  di atas kayangan mcm ni ..hihihi

Okey ni bancuhan yang saya buat 2 hari lepas.

Yogurt yang dah expired + Coffee Grind


Saya guna 2 senduk Coffee Grind + Separuh cup Yogurt.
Apa-2 jenis yogurt boleh guna, tapi better plain yogurt lah. :P


Lepas tu kacau.


Bila dah sebati mcm ni..
Nahhh, sekarang dah siap pon Coffee Scrub saya..

Selain dari menanggalkan kulit mati, menghaluskan kulit, yogurt tu boleh membuatkan kulit jadi moist.
Juga boleh melancarkan perjalanan darah dan juga mengecilkan celulit.
Bila kita scrub, ada geseran pada kulit. 
Haihh, ,nak cerita mcm mana feel nya guna scrub ni susah sket. 
Anda kene try sendiri :P baru tahu.



Oh yea, selain Yogurt. Boleh guna gantikan dengan buah tomato merah yang masak ranum.
Ambil 2-3 biji tomato then blend, jangan campur air.
Lepas tu mix dengan  Coffee grind ni.
Fungsi tomato itu untuk whitening.



Pix : from Google
Hah,lebih kurang mcm ni lah bila pakai scrub tu nanti.
Sapu kan Coffee scrub ni ke seluruh badan then biar dlm 5 minit, 
supaya yogurt tu sebati dengan kulit. Lepas tu  scrub lah ikut suka hati ..

Hihihi.. tu je lah yang saya nak share.
Siapa-2 nak try  coffee scrub ni, saya ada banyak tau. 
Kalau nak sy boleh  bagi. :P



No comments:

Post a Comment